TEMAT ZAJEĆ: „TAJEMNICZA WYPRAWA PO SKARB”
Prowadząca: IS
Grupa : 5,6-latki
Cel główny: stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających kształceniu poprawności i zrozumiałości mowy
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- prawidłowo wykona ćwiczenia oddechowe,
- potrafi wykonać ćwiczenia języka i warg,
- odpowie na pytania ,naśladując głosy zwierząt,
- rytmiczne wyklaszcze i wypowie sylabami nazwy obrazków,
- podzieli na głoski nazwę obrazka ze zwróceniem uwagi na prawidłową artykulację głosek,
- ułoży zdanie do obrazka
- poprawnie wyrecytuje treść rymowanki „ Idzie rak”, „ Wąż”, zwracając uwagę na artykulację głoski „sz” i słowa „ rak”
- chętnie uczestniczy w proponowanych zabawach i ćwiczeniach,
- przestrzega obowiązujących zasad
Metody:
- słowna: rozmowa, wyjaśnienia, instrukcje,
- praktyczna: zadania do wykonania, ćwiczenia praktyczne
- aktywizująca: gra
- oglądowa: obrazki
Formy: praca indywidualna, z całą grupą
Środki dydaktyczne: koło fortuny z obrazkami do głoskowania, gra planszowa, lody wykonane z papieru i nadzienie w postaci obrazków do podziału na sylaby ,napisy, kręgle z obrazkami min, lusterka, podpisy do obrazków, komnaty- duże figury geometryczne, kuferek ze skarbami, kartonowe ilustracje do opowiadania, kostki do gry, piłka, liczydła z imionami dzieci do zbierania punktów za zadania.
Środki techniczne: magnetofon
Treści podstawy programowej:
Obszar 1.
2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej,
Obszar 3.
zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, mówi poprawnie pod względem artykulacyjnym i składniowym;
mówi płynne, niezbyt głośno, dostosowuje ton głosu do sytuacji;
uważnie słucha;
Obszar 13.
liczy obiekty rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;
Obszar 14.
2) potrafi uważnie patrzeć, aby zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;
6) układa krótkie zdania, dzieli wyrazy na sylaby , wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;
7) Rozumie sens podanych informacji w formie rysunków, oraz stosowanych oznaczeń i symboli
PRZEBIEG :
Zapowiedź :
Zaproszenie dzieci na wyprawę do tajemniczego zamku, w którym ukryty jest skarb. Aby do niego dotrzeć trzeba przejść przez komnaty zamku i wykonać różne zadania.
1.Pierwsza komnata to KOMNATA DZIWNYCH MIN, aby do niej wejść dzieci wykonują w sposób prawidłowy ćwiczenia oddechowe ( dmuchanie na płatki kosmetyczne). 2 pkt.
W komnacie dziwnych min czeka zadanie:
dzieci kolejno celują piłką w kręgle z obrazkami min, do których celują. Spoglądając w lusterka mają za zadanie wykonać taki ruch języka lub warg jaki jest na obrazku. Za prawidłowo wykonane zadanie otrzymują – (2 pkt kółka)
Wejście do kolejnej komnaty- zadanie: wychowankowie kolejno odpowiadają na pytania nauczycielki:
- co mówi bocian, gdy żabę zjeść chce? kle, kle
- co mówi żaba, gdy bocianów tłum? kum, kum
- co mówi kaczka, gdy jest bardzo zła? kwa,kwa
- co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? miau, miau
- co mówi kura, gdy znosi jajko? Ko, ko,ko
- co mówi kogut ,gdy budzi kury w kurniku? Ku, ku,ryku
- co mówi koza, gdy jeść jej się chce? mee,mee
- co mówi krowa, gdy brakuje jej tchu? mu, mu,mu
- co mówi wrona, gdy jest zła? kra, kra, kra
- co mówi piesek, gdy kość by chciał? hau, hau
- co mówi baran, gdy jeść mu się chce? bee, bee
2. Druga komnata to KOMNATA SYLAB w komnacie tej dzieci częstują się lodami z nadzieniem( obrazki), nazwę kolejno wybranego obrazka dzielą na sylaby.(wykonane zadanie ( 2 pkt).
3. Trzecia komnata to KOMNATA GŁOSEK aby, do niej wejść trzeba wymyśleć swój ruch –zabawa przy melodii z „ Nieme kino”.
W Komnacie trzeeciej ustawione jest „ koło fortuny”. Każde dziecko kolejno kręci kołem, nazwę wylosowanego obrazka mówi głoskami ze zwróceniem uwagi na prawidłową artykulację. ( za prawidłową analizę głoskową i artykulację – 2 pkt z pomocą n-la- 1 pkt).
4.Czwarta komnata to KOMNATA ZDAŃ . Warunkiem wejścia jest indywidualne wyrecytowanie rymowanki pt: „ Idzie wąż” .Po czym dzieci kolejno otrzymują kostkę do gry, rozpoczyna się” gra ściganka” dziecko toczy kostką, liczy oczka , od napisu start liczy pola i odkrywa obrazek ten, na którym skończyło liczenie.
Dzieci układają zdania do obrazka.
(za samodzielne ułożenie zdania i poprawną wymowę (2 pkt, z pomocą -1 pkt).
Po wykonaniu ostatniego zadania zaproszenie dzieci do zabawy „ Koła autobusu” po zabawie odkrywają skrzynię ze skarbem, ale zanim ją otworzą następuje przeliczanie punktów – korali na liczydle. N- zapisuje na arkuszu liczbę zdobytych punktów.
5. Zakończenie : otwarcie skrzyni i rozdanie niespodzianek.
6. Ewaluacja: dzieci oceniają zajęcie , jeśli się podobało wybierają uśmiechniętą buzię, jeśli nie-smutną.
ARKUSZ OBSERWACJI DIAGNOZUJĄCEJ
1.Cel obserwacji ( badana umiejętność): kształcenie poprawności i zrozumiałości mowy dziecka poprzez zabawy i ćwiczenia językowe.
2. Imię i nazwisko nauczyciela: I S
3. Grupa wiekowa: 5,6-latki
4. Temat: TAJEMNICZA WYPRAWA PO SKARB
5. Data obserwacji zajęć: 15.05.2014
6. Forma obserwowanych zajęć: zabawy i ćwiczenia językowe
7. Imię i nazwisko, stanowisko obserwację:
8. Podsumowanie umiejętności dzieci:
STANDARDY WYMAGAŃ WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI:
A – dziecko prawidłowo wykona ćwiczenia oddechowe
B- wykona ćwiczenie języka i warg
C- wypowie sylabami nazwy obrazków
D- dokona prawidłowej artykulacji głosek nazwy wylosowanego obrazka
E- poprawnie ułoży zdanie do obrazka zwracając uwagę na prawidłowość wymowy
WSKAŹNIKI:
3- opanowana umiejętność
2- opanowana , ale wykonana z pomocą n-la
1-nie opanowana
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz