M. BATTI STRAUSS ORAZ EDUKACJI PRZEZ RUCH D.DZIAMSKIEJ
Prowadząca : I S
Grupa wiekowa: 4,5-latki
Data: 30.11.2016 r.
Temat: Kopciuszek potrzebuje pomocy
Cele ogólne:
- utrwalenie znajomości bajki Ch.Perraulta „ Kopciuszek”,
- skuteczne podtrzymywanie zainteresowań literaturą dla dzieci,
- poznawanie wartości uniwersalnych poprzez pryzmat doświadczeń bohatera,
- kształtowanie wrażliwości emocjonalnej: dobroci wobec innych, chęci niesienia pomocy
- kształtowanie mowy dziecka,
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- potrafi odpowiadać na pytania dotyczące bajki,
- ćwiczy umiejętność wypowiadania się,
- wykazuje aktywność podczas wykonywania różnorodnych zadań,
- sprawdza się w działaniu,
- dostrzega potrzeby innych ludzi,
- potrafi wyrażać własne myśli i emocje,
- wykazuje chęć niesienia pomocy bohaterce bajki,
- tworzy, współtworzy i integruje się w grupie- osiąga sukces,
- dobrze się bawi i odczuwa radość ze wspólnej zabawy,
- aktywnie słucha muzyki,
Metody:
- podająca: rozmowa, opis, wyjaśnienie,
- oglądowa: ilustracje, kapelusze,
- praktyczna: samodzielne działania dzieci,
- aktywizująca: myślowe kapelusze wg.E.de Bono, metoda aktywnego słuchania muzyki B.Strauss, D.Dziamskiej- edukacja przez ruch
Formy pracy: indywidualna, w małych grupach i zespołowa
Środki dydaktyczne: ilustracje do bajki, sylwety kolorowych kapeluszy, płyta CD, ściereczki, drzewo , serduszka z zadaniami, zegar, pojemniki z grochem i fasolą, szablony sukni, koperta z listem, tajemnicza paczka, puzzle , nagranie multimedialne
Realizacja treści podstawy programowej:
1.2 ) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać
w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
1.4) wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które
wychowują się w trudniejszych warunkach, a także że nie należy wyszydzać i
szykanować innych;
3.2) mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;
3.3) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje wypowiedzi o ważnych sprawach;
4.3) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.
8.2) dostrzega zmiany charakteru muzyki (np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku) i wyraża je ruchem;
8.3) wyraża stany emocjonalne, pojęcia i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej –instrumentalnej (z użyciem instrumentów perkusyjnych) oraz
innych przedmiotów
8.4) w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.
14.3) dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania
14.4) słucha lub odbiera w innej dostępnej dla siebie formie komunikacji treść np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich lub komunikuje się w inny, zrozumiały sposób
interesuje się książkami
14.9) interesuje się pisaniem; kreśli znaki litero podobne i podejmuje próby pisania;
Przebieg sytuacji edukacyjnych:
- Wprowadzenie do tematu- rozpoznanie rekwizytów rozrzuconych po Sali ( fartuszek, chustka na głowę, wiaderko, ścierka, zmiotka, zegar, miska z nasionami), przedmioty nawiązują do treści baśni o Kopciuszku. Nauczyciel buduje odpowiedni klimat, podsycając ciekawość dzieci.
- Zagadka (jeśli dzieci nie odgadną wcześniej o czym będą zajęcia).
Ma roboty wiele
A na wielkim balu
Zgubi pantofelek? (Kopciuszek)
- Tajemnicza przesyłka – list zaadresowany do dzieci, otwarcie i odczytanie treści..
- Nauczycielka zakłada biały kapelusz i zadaje dzieciom pytania do wysłuchanej wcześniej baśni „ Kopciuszek” w celu przypomnienia treści:
- kto nazwał dziewczynkę Kopciuszkiem?
- czy dziewczynka była wesoła czy smutna?
- dlaczego była smutna?
- jakie zadania musiał wykonywać Kopciuszek?
- kto kazał dziewczynce ciężko pracować?
- kapelusz czarny zakładają dzieci , które -dzieci wyciągają wniosek: macocha i jej córki były złe- niedobre gdyż kazały ciężko pracować małej dziewczynce. Odpowiadają na pytanie: Co by było gdyby na świecie nie było dobrych ludzi?
- kapelusz żółty- nauczycielka stwierdza, że na szczęście na świecie jest wiele dobrych ludzi gotowych nieść pomoc słabszym, biednym. Czy wy też jesteście gotowi pomóc Kopciuszkowi?
(czerwone, zielone ,żółte, niebieskie) z zadaniami dla dzieci. Każde dziecko wybiera jedną karteczkę w dowolnie wybranym kolorze. N- odczytuje zadanie i w ten sposób dzieci tworzą grupy do wykonania zadań.
6. Aktywność zabawowa –„ Pomoc dla Kopciuszka „
- czerwoni-segregowanie do dwóch pojemników grochu i fasoli (4-latki)
- zieloni- czyszczenie ściereczką klocków,(4-latki)
- żółci – układanie pociętych ilustracji do baśni ( 5-latki)
- niebiescy- kończenie ozdabiania sukni rozpoczętym szlaczkiem (5-latki)
N- informuje, że czas jest ograniczony, musimy zdążyć zanim wybije godzina 12:00 i zadzwoni budzik, gdyż jak czar pryśnie nie uda nam się pomóc Kopciuszkowi.
7. Zabawa kształcąca spostrzegawczość "Pantofelek Kopciuszka". Dzieci podzielone na dwie grupy: chłopcy i dziewczynki. "Kopciuszek" gubi pantofelek, naprzeciwko siedzą chłopcy odwróceni tyłem. Ich zadaniem jest odnaleźć pantofelki dziewczynek i założyć na nogę.
8. Zabawa muzyczno- instrumentalna- aktywne słuchanie muzyki wg. B.Strauss gra na instrumentach przy utworze „ Nad pięknym Modrym Dunajem”.
9. Zabawa grafomotoryczna wg. M D.Dziamskiej „ Wirujący walc” i spotkanie z Kopciuszkiem-oglądanie nagrania multimedialnego „ Fale Dunaju”- Walc z jednoczesnym rysowaniem wirujących kształtów na kartkach , które rozłożone są na dywanie. Na pauzę dzieci zmieniają miejsce i zabawa trwa dalej. W ten sposób powstają ciekawe zestawienia kolorów.
10. Kapelusz niebieski- podsumowując nauczycielka mówi, że na świecie jest bardzo dużo ludzi, którzy tak jak wy bardzo chętnie pomagają tym, którzy są w potrzebie, ale pamiętajcie dzieci , że dobroć do każdego człowieka wraca za dobroć otrzymujemy nagrodę.
11. Zakończenie – otwarcie tajemniczej przesyłki – walizki , rozdanie dzieciom serduszek .
12. Ewaluacja- wyrażenie miną czy zajęcie się dzieciom podobało, czy też nie.
Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń